Dos fongs, un d’ells present als boscos catalans, podrien ser claus per millorar el sistema immunitari de les abelles, d’acord amb els primers resultats d’un estudi impulsat per l’empresa lleidatana Torrons i Mel Alemany i el Centre de Ciència i Tecnologia Forestal de Catalunya, amb la col·laboració d’Eurecat i l’apicultor Josetxu Rodriguez.

Es tracta d’un projecte pioner a Catalunya finançat per la Generalitat i la Unió Europea que es va iniciar el maig de 2020 i que ja té els primers resultats i són esperançadors.

Aquest estudi es va desenvolupar arran de l’observació d’un declivi de les poblacions d’abelles sobretot en els darrers anys i a nivell mundial. Actualment, no només estan amenaçades per factors ambientals, principalment derivats del canvi climàtic, sinó per altres condicionants que han anat apareixent: la utilització de pesticides agrícoles (en particular la betulina i el glifosat) o nous depredadors (la vespa asiàtica, els virus i els paràsits).

En aquest context, sovint l’apicultor dedica més temps a intentar solucionar temes sanitaris que no pas a extreure els productes relacionats. Tot i que són diversos els factors que influeixen en la mortalitat de les abelles i en la quantitat i qualitat de la mel, sí que es pot intentar millorar la salut de les abelles, com també influir  en la quantitat i la qualitat de la mel mitjançant la utilització de  fongs amb aplicacions funcionals reconegudes en molts estudis científics arreu del món. A les proves preliminars de l’estudi, es van utilitzar dues espècies de fongs amb aplicacions funcionals  reconegudes: Reishi i Xiitake. El primer d’aquests fongs és autòcton i la seva utilització ha evidenciat una millora en el sistema immunitari d’aquests insectes.

La recerca s’emmarca en el BeeLab, el Laboratori de la Mel, el  projecte de R+D+I d’Alemany i podria significar un primer pas per millorar la salut de les abelles i, per tant, fer-les més fortes davant de plagues agressives com la Varroa. No obstant això, és necessari continuar investigant les espècies de fongs a utilitzar, les concentracions a emprar, la metodologia d’extracció i el període d’administració dels extractes a les abelles, per a poder optimitzar tot el procés.

El projecte compta amb un pressupost total de 14.249 euros, dels quals  5.686 euros els aporta el DARP i 4.288,95 euros la Unió Europea, mitjançant el fons FEDER (Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural) finançat a través del Programa de desenvolupament Rural de Catalunya 2014-20.