L’ús de la tecnologia a l’aula “estimula l’aprenentatge”, segons l’expert Eduard Calvo

  • El congrés ITworldEdu de tecnologia educativa arriba enguany a la desena edició.

  • L’esdeveniment, que se celebra fins demà a Sant Cugat, aborda com millorar els processos pedagògics amb les TIC.

  • El paper de les dones a les carreres de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques, conegudes com a STEM, ha sigut un altre dels eixos del congrés.

Sant Cugat, 16 d’abril de 2018.- L’ús de les noves tecnologies a l’aula “estimula l’aprenentatge i pot donar lloc a mètodes pedagògics més efectius”, a banda d’automatitzar processos dels centres educatius no relacionats amb la docència “i que no aporten valor”, fet que permet “focalitzar els esforços en una millor atenció a l’alumnat”.

Així ho creu el professor d’Operacions de l’escola de negocis IESE Eduard Calvo, que avui ha ofert la conferència inaugural del congrés ITworldEdu, el principal esdeveniment sobre tecnologia educativa a Catalunya que se celebra fins demà a l’Auditori de Sant Cugat organitzat pel Clúster Edutech amb la col·laboració del centre tecnològic Eurecat.

Calvo, que ha parlat sobre com els centres educatius poden assolir l’excel·lència prenent com a exemple organitzacions empresarials, recalca que “la tecnologia és un mitjà i no una finalitat” i “ha d’estar al servei de l’aprenentatge i del desenvolupament de l’alumne”. En paraules de l’expert, els centres educatius “tenen el repte de treballar a més llarg termini que altres institucions”, perquè “la seva aproximació pedagògica amb l’alumnat és un treball que pot durar quinze anys”.

En aquest sentit, el director del Clúster Edutech, Ignasi Nogués, ressalta que actualment “l’escola està en un procés de transformació” i creu que “és interessant fer la comparativa amb altres organitzacions per aprendre dels seus encerts i errors”.

Un altre dels eixos de la primera jornada del congrés ha estat el paper de les dones a les carrers de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques, conegudes com a STEM, que ha comptat amb la participació d’Elsa Rodríguez, estudiant de segon de batxillerat i cofundadora de Young IT Girls, una organització sense ànim de lucre per incentivar les carreres STEM entre les noies.

A la mateixa sessió també han parlat l’expert en Recursos Humans Virginio Gallardo, que ha explicat la seva visió sobre com liderar equips directius en moments de canvi com el que viu l’educació i Ismael Palacín, director de la Fundació Bofill de recerca en educació, que ha parlat sobre transformació educativa i lideratge econòmic.

Reconeixement a la divulgació de la tecnologia educativa

Durant la primera jornada del congrés l’organització ha lliurat un reconeixement a la divulgació de les TIC aplicades a l’educació al mitjà de comunicació Educación 3.0, que aborda la incidència de les noves tecnologies en l’àmbit educatiu mitjançant una edició digital i impresa. El seu director editorial, el periodista Francisco Javier Palazón, ha recollit el premi que reconeix la trajectòria del mitjà.

Deu anys de congrés

L’edició d’enguany de l’ITworldEdu coincideix amb el desè aniversari de la iniciativa, que va començar al 2008 com un punt de trobada entre professionals, institucions i empreses de l’àmbit educatiu per abordar els reptes de la digitalització a l’aula i els nous models pedagògics que se’n deriven.

Ignasi Nogués, director de l’entitat organitzadora, explica que “en els darrers deu anys l’escola ha patit una gran transformació i l’ITworldEdu ha apropat als actors a aquesta transformació”. Nogués posa en valor la creixent col·laboració entre els centres educatius i les empreses que ofereixen material pedagògic basat en la tecnologia, i remarca que “fa una dècada hi havia una major reticència, però actualment escoles i instituts han entès que l’empresa ha de ser un aliat en el procés educatiu”.

En deu anys, l’ITworldEdu s’ha convertit en l’esdeveniment de referència en tecnologia educativa a Catalunya i està reconegut pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat com una activitat de formació permanent adreçada al professorat no universitari.

El congrés ITworldEdu és una iniciativa del clúster Edutech amb la col·laboració del centre tecnològic Eurecat, promogut per l’estratègia SmartCATALONIA de la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Sant Cugat i amb el patrocini de Clickedu-Qualiteasy, Microsoft-Aula Planeta, Semic, SM Educamos, Cruïlla i Wiris, entre d’altres.