Vuit equips de recerca, entre els quals hi ha Eurecat, han estat seleccionats per les seves propostes per millorar l’eficiència energètica i fomentar la producció d’energia local durant la segona edició del programa Lab to Market (L2M), una iniciativa impulsada per la Xarxa R+D+I Energy for Society (XRE4S) amb l’objectiu d’ajudar els participants a identificar tecnologies que tinguin potencial de comercialització.
En la segona edició que acaba de concloure, els equips de recerca que han participat en la iniciativa formen part de l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC), el Barcelona Supercomputing Center (BSC), el centre tecnològic Eurecat, l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ), la Universitat de Girona (UdG), la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), la Universitat de Lleida i l’Institut de Ciència de Materials de Barcelona (ICMAB-CSIC).
“Eurecat forma part de la XRE4S, una xarxa d’entitats catalanes de recerca en energia que, a través del programa Lab to Market (L2M) ens han ajudat a avançar en la transferència i valorització d’aquesta tecnologia energètica a la indústria i la societat”, destaca el director de la Unitat de Tecnologia Química, Ricard Garcia Valls.
La promotora de la XRE4S, Joana Tarrés, ha explicat que totes les tecnologies “contribueixen a la transició energètica”, ja sigui “millorant la producció d’energia amb tecnologies de baix carboni, l’eficiència energètica o la integració de renovables amb les xarxes elèctriques intel·ligents”. “Aquestes tecnologies contribueixen a la reducció de la demanda d’energia i a la producció local d’aquesta, millorant-ne la gestió i el control”, ha afirmat.
Entre els projectes seleccionats destaca un generador d’energia autosuficient que funciona amb àcid fòrmic produït per la captura de CO2, un mètode de producció econòmic i innovador d’elèctrodes per a millorar l’eficiència i el rendiment dels elèctrodes en l’electròlisi de l’aigua i, d’altra banda, un sistema de fabricació avançada de supercondensadors. Pel que fa a l’àmbit de l’eficiència energètica, s’ha presentat un sistema de refrigeració transversal per a problemes de gestió tèrmica, un sistema de generació de fred i calor renovable en el mateix edifici i uns algorismes de gestió i monitoratge de les bombes de calor. En el sector de xarxes elèctriques intel·ligents destaca un carregador portàtil pel cotxe elèctric.
En aquest sentit, Tarrés ha assegurat que aquests projectes van en línia amb la demanda del mercat, que reclama tecnologies “en el camp de la digitalització, l’eficiència energètica, la generació d’hidrogen i l’economia circular”.
Èxit de les primeres edicions
En les dues primeres edicions del programa, que es van celebrar entre 2020 i 2021, es van identificar més de 400 empreses potencials, de les quals unes 50 s’han interessat en alguna de les tecnologies presentades. De les 16 tecnologies assessorades fins avui, tres tenen previst crear una ‘spin-off’ i la resta estan més centrades a cercar possibles llicenciataris o codesenvolupadors.
El programa Lab2Market ofereix atenció personalitzada als investigadors que formen part de la xarxa i que volen valoritzar o transferir una tecnologia en el camp de l’energia.
En una primera fase, una comissió d’experts fan un preassessorament de les tecnologies per determinar el grau d’innovació, el nivell de protecció intel·lectual i el potencial de comercialització. Posteriorment, es duu a terme un assessorament personalitzat i detallat en estratègia de mercat, el model de negoci i l’estratègia de protecció de la propietat intel·lectual d’un nombre limitat de tecnologies que han superat la primera fase. A més, el programa ofereix una guia adreçada als investigadors amb consells per traslladar les tecnologies del laboratori al mercat. L’objectiu final és ajudar als grups a protegir les innovacions, trobar llicenciataris o valoritzar la tecnologia a través d’una ‘spin-off’.
El director de CITCEA-UPC, Daniel Montesinos, i l’investigador del mateix grup Macià Capó han destacat que participar en la segona edició del programa els ha servit per donar més visibilitat a la tecnologia que han desenvolupat, per acostar-se a les empreses del sector i valoritzar-la, assolint l’objectiu de traslladar a la societat la seva activitat.
Així mateix, la Cap de la Unitat de Valorització de la Universitat de Lleida, Carme Carrera, ha assenyalat que el programa ha suposat una oportunitat per “ apropar els investigadors a un millor coneixement del mercat al qual s’adrecen i al seu encaix”. “A més a més, en algun cas s’ha creat sinergies amb les activitats que es desenvolupaven en altres programes de suport a la valorització i transferència, resultant complementaris i aportant gran valor de cara a la seva transferència”, ha afegit.
Tercera edició
De cara a l’edició del 2022, que arranca aquest mes de març, la comissió d’experts ja ha seleccionat les vuit noves tecnologies de l’IREC, UPC, UdG i ICMAB-CSIC que participaran en la tercera edició el L2M. A més, la XRE4S ha llançat nous programes que complementaran el L2M com ara el IP Services & Transfer per a donar més suport en la vessant de la protecció de la propietat industrial i intel·lectual. També s’ha creat per a la tercera edició el programa Technology Business Development, enfocat a aconseguir empreses col·laboradores o possibles llicenciataris, i el Enterpreneurship per donar suport als equips que volen crear una spin-off mitjançant mentoria especialitzada.
Una xarxa que engloba 41 grups de recerca catalans
La XRE4S, liderada per l’IREC, engloba 41 grups de recerca de 14 universitats, centres tecnològics i de recerca de Catalunya. En total, agrupa més de 500 investigadors, que treballen en les àrees de tecnologies baixes en carboni, xarxes i distribució elèctriques i eficiència energètica.
El director de la XRE4S, Manel Sanmartí, ha destacat que, actualment, “la XRE4S és un ecosistema de transferència entre la recerca i l’entorn productiu i social en el sector de l’energia, i és un element clau per millorar la competitivitat del sector energètic i del desplegament d’una societat de baixes emissions”. “Volem augmentar l’impacte d’aquesta transferència en el sector productiu i social a Catalunya, i convertir-la en un pol d’innovació energètica a escala internacional”, ha afegit.
La XRE4S és un projecte cofinançat pels Fons Europeus de Desenvolupament Regional de la Unió Europea en el marc del PO FEDER de Catalunya 2014-2020 i el suport de la Secretaria d’Universitats i Recerca del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.