La música 3D, també coneguda com a 8D, és una tendència a l’alça en la indústria musical, ja que permet la creació de nous efectes sonors i immersius, jugant amb les posicions del so en l’espai i amb els seus moviments, en un context marcat per la dificultat d’accedir a experiències en directe arran de les mesures establertes per frenar la Covid-19.

En paraules del director de Tecnologies Audiovisuals del centre tecnològic Eurecat, Adan Garriga, el confinament “ha posat de manifest la necessitat del públic de viure noves experiències i de traslladar les vivències quotidianes al camp de la tecnologia i virtual”.

És aquí on la tecnologia binaural “s’està tornant imprescindible per recrear experiències sonores que abans vivíem fora de casa a les noves maneres de consumir àudio des de casa”, afegeix Shams Faure, cap d’Operacions de Metrica, primer estudi professional que permet la producció i mescla de música immersiva gràcies a la tecnologia Sfëar desenvolupada per Eurecat.

La música immersiva “obre un nou univers creatiu per a compositors, intèrprets i enginyers de so, que fins ara només podien jugar amb dos canals, dreta i esquerra, fet que ha marcat la producció musical en els últims 50 anys”, afegeix Garriga.

L’àudio 3D és una tecnologia envoltant que, a més de la melodia, el ritme i l’harmonia, permet col·locar el so en l’espai i moure’l per crear cançons amb efecte tridimensional.

El sistema Sfëar desenvolupat per Eurecat proporciona eines de so 3D que comprenen la producció, la postproducció i la reproducció a través d’auriculars o instal·lacions d’altaveus, replicant la manera com els humans perceben el so que emana de l’entorn.