El centre tecnològic Eurecat coordina el projecte ReMedi, que crearà un nou model de gestió de cultius d’arrossars a escala mediterrània, amb l’objectiu d’integrar l’agricultura i els aiguamolls per promoure pràctiques més sostenibles que redueixin l’ús de productes químics i millorin la qualitat de l’aigua i del sòl.
La iniciativa se centrarà a aportar solucions innovadores a reptes com el canvi climàtic, la gestió de l’aigua, la biodiversitat i la producció d’aliments. També vol reforçar el paper dels agricultors com a agents clau en la conservació dels aiguamolls, així com la col·laboració amb centres d’investigació, administracions i altres entitats.
El projecte integra per primera vegada “el cultiu de l’arròs i els aiguamolls com un sistema connectat que combina la producció agrícola i la conservació de la natura” i incorporarà “pràctiques innovadores com l’agricultura biodinàmica i la gestió participativa de l’aigua, amb un seguiment conjunt de la biodiversitat, l’aigua i el carboni”, explica la coordinadora de ReMedi, Carme Estruch, investigadora de la Unitat de Solucions Climàtiques i Serveis Ecosistèmics d’Eurecat.
D’acord amb el director de la Unitat de Solucions Climàtiques i Serveis Ecosistèmics d’Eurecat, Nil Álvarez, aquest enfocament integral, que és aplicable en diferents països mediterranis, “permetrà generar models replicables i útils per a polítiques futures, i fer recomanacions alineades amb els objectius del Pacte Verd Europeu i els objectius de la Llei de Restauració de la Natura”.
La iniciativa incorporarà metodologies participatives basades en ‘living labs’, que impliquin activament agricultors, investigadors, ONG i administracions en el disseny de solucions.
Zones pilot a Espanya, Egipte, Itàlia i Turquia
La innovació es desplegarà en quatre zones pilot a Espanya, Egipte, Itàlia i Turquia, on s’adaptaran les solucions a cada context. En concret, al Delta de l’Ebre es treballarà per reduir emissions i avançar cap a sistemes neutres en carboni millorant la gestió de l’aigua; a Egipte, s’impulsarà l’agricultura biodinàmica amb tècniques per estalviar aigua i adaptar-se a la sequera; a Itàlia, s’apostarà per l’agricultura ecològica i la biodiversitat en entorns productius intensius, i a Turquia, per la seva banda, s’exploraran nous cultius i models agrícoles compatibles amb l’escassetat d’aigua i la conservació dels aiguamolls.
Eurecat aportarà la seva expertesa en monitoratge ambiental, ‘living labs’, tecnologies digitals i agricultura sostenible, àmbits que fa convergir per impulsar solucions avançades que contribueixin a una gestió circular de recursos escassos i crítics, l’acceleració de la descarbonització, la restauració mediambiental i la biodiversitat.
A més de les implementacions pilot, SEO/BirdLife i Doğa Derneği impulsaran conjuntament la creació d’un model de gestió transmediterrani, fet que permetrà que les recomanacions de polítiques i les estratègies de governança reflecteixin una perspectiva regional equilibrada dels agroecosistemes mediterranis.
Per la seva banda, les activitats d’agricultura biodinàmica de ReMedi comptaran amb el suport de l’empresa merckens development suport gmbh, experta en agricultura biodinàmica, fertilitat del sòl i sistemes agrícoles sostenibles.
El projecte ReMedi compta amb un pressupost de 2,8 milions d’euros i està finançat pel programa PRIMA. El consorci està format per socis d’Espanya, Alemanya, Egipte, Itàlia i Turquia, entre els quals hi ha Eurecat, Sociedad Española de Ornitología (SEO/BirdLife), merckens development support gmbh, Heliopolis University, Organic Egypt Foundation, Polyculturae, Università di Torino, Fondazione ACRA, Rete Semi Rurali i Doğa Derneği.




