Com pot la intel·ligència artificial ajudar una persona amb discapacitat intel·lectual a comunicar-se millor? De quina manera pot facilitar-li la mobilitat, la presa de decisions o una vida més autònoma? I quins riscos planteja l’ús d’aquestes tecnologies quan entren en joc qüestions com la privacitat, els biaixos, la seguretat o la substitució de decisions?
Aquestes són algunes de les preguntes que centraran el congrés “La Discapacitat Intel·lectual i del Desenvolupament en l’era de la IA. La tecnologia com a motor d’una societat més inclusiva”, que tindrà lloc aquest dijous 1 d’octubre al Centre de Congressos del TecnoCampus de Mataró.
La jornada està impulsada per la Fundació Maresme, entitat de referència en l’àmbit de la discapacitat intel·lectual i del desenvolupament, i el centre tecnològic Eurecat, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Mataró, dins de la iniciativa “Mataró, Capital Espanyola de l’Economia Social 2026”.
De parlar del futur a conèixer què ja està passant
El congrés vol acostar dos àmbits que no sempre han avançat de la mà: el desenvolupament tecnològic i les necessitats, drets i aspiracions de les persones amb discapacitat intel·lectual i del desenvolupament.
Durant el matí, es presentaran aplicacions i experiències vinculades a la comunicació, la mobilitat, el suport a la presa de decisions, la salut o l’autonomia en la vida quotidiana i s’abordarà també el paper de l’ecosistema d’innovació —universitats, centres tecnològics, empreses, administracions i entitats socials— en el desenvolupament de solucions més accessibles i inclusives.
La jornada dedicarà també una part important a la governança i l’ètica: quins límits cal plantejar, com garantir els drets de les persones i com evitar que la irrupció de la IA generi noves formes d’exclusió.
Incorporar les persones des del principi
Un dels plantejaments de fons del congrés és que la inclusió no pot arribar després de la tecnologia. En un moment en què la intel·ligència artificial evoluciona a gran velocitat, Fundació Maresme i Eurecat proposen incorporar a aquesta conversa les persones amb discapacitat intel·lectual i del desenvolupament, les famílies i els professionals, al costat de tecnòlegs, investigadors, empreses i administracions.
La intel·ligència artificial i la innovació tecnològica seran fonamentals per assolir una societat més inclusiva i amb major qualitat de vida. El desenvolupament de nous serveis i solucions ha de realitzar-se de forma conjunta entre els experts tecnològics i els usuaris. No es tracta només de preguntar-se què serà capaç de fer la tecnologia, sinó també quines necessitats detecten les persones, quines oportunitats hi veuen, què els preocupa i quins límits consideren necessaris.
Una mirada als pròxims 60 anys
El congrés s’emmarca en el 60è aniversari de la Fundació Maresme i plantejarà també una mirada de llarg recorregut: si en sis dècades han canviat profundament els models d’atenció, els drets i la participació social de les persones amb discapacitat intel·lectual, quin paper pot tenir la tecnologia en les pròximes dècades? I quina ha de ser la col·laboració entre els agents públics i privats de l’ecosistema?
La jornada reunirà persones expertes de l’àmbit social, tecnològic i acadèmic, experiències aplicades i veus vinculades directament a la discapacitat, amb l’objectiu de posar en comú coneixement i contribuir a dibuixar una possible fulla de ruta.
El congrés se celebrarà l’1 d’octubre, de 9.15 a 13.30 h, al Centre de Congressos TecnoCampus de Mataró. La inscripció és gratuïta i oberta a professionals, entitats, empreses, administracions, famílies, persones amb discapacitat i ciutadania interessada.
Més informació: https://eurecat.org/calendari/congres-discapacitat-intellectual-era-ia/
Inscripcions: https://eurecat.tfaforms.net/5202970




