Àrea Industrial
Materials Plàstics i Composites
A Eurecat combinem la nostra experiència en polímers termoplàstics i termoestables per desenvolupar solucions avançades en injecció, extrusió, termoformat i compounding.
A la Unitat de Processos de Plàstic i Composites, som especialistes en la fabricació de components plàstics i compostos lleugers amb altes prestacions mecàniques, aplicant tecnologies de fabricació avançada per optimitzar el rendiment i el valor afegit de les peces en una àmplia varietat d’indústries.
Oferim un acompanyament integral al llarg de tot el procés, des de la conceptualització fins a la producció de presèries. A més, dominem el disseny d’utillatges per a cada etapa, cosa que ens permet oferir solucions completes i personalitzades, adaptades a les necessitats específiques de cada client.

Línies d’investigació
Termoplàstics

Biocompostos
Desenvolupament de compòsits amb resines i reforços biobasats que tenen un menor impacte ambiental que els materials convencionals.

Compounding
Aditivació i compatibilització de mescles i compòsits mitjançant tècniques avançades. Formulació de mescles i mètode de dispersió en el fuset.

Reciclatge
Desenvolupament de mètodes de reciclatge amb l’objectiu de revaloritzar i reintroduir residus en la cadena de valor.

Plastrònica
Funcionalització de peces plàstiques mitjançant la integració d’elements electrònics. Peces amb pes i dimensions reduïdes.

Microinjecció
Injecció de peces de menys d’1 gram de pes mitjançant injecció convencional o per ultrasons. Inclou tecnologia propietària de micromotlle.

Nanotexturització
Funcionalització superficial de peces plàstiques per dotar-les de propietats avançades com la hidrofobicitat o la millora de la resistència al desgast.
Termoestables

Biocomposites
Desenvolupament de materials d’origen natural amb matriu vitrimèrica, que milloren la reciclabilitat i reparabilitat dels composites.

Manufactura avançada
Desenvolupament de tecnologies per a la fabricació de materials compostos estructurals amb alta cadència productiva i menor consum energètic. Fem ús de sensors i algoritmes avançats pel control i automatització dels processos de transformació de plàstic.

Recuperació / reparabilitat
Desenvolupament de materials compostos amb matrius termoplàstiques o matrius vitrimèriques amb capacitat de reparació, adhesió, re-processabilitat i reciclabilitat.

Compositrònica
Tecnologia innovadora que combina materials compostos amb electrònica impresa per crear components estructurals funcionals i lleugers. Aquesta tecnologia permet la integració d’elements electrònics flexibles, com ara sensors de manteniment preventiu i monitoratge en temps real, directament dins la matriu de les peces compostes durant el procés de fabricació.

LSR
Motllejat de silicona líquida per a la fabricació de peces d’alta qualitat i cadència. Projectes d’investigació en nanotexturització i integració d’electrònica en peces de silicona.

Peçes estructurals
Fabricació de peces estructurals amb materials compòsits lleugers i reforçats amb fibres contínues dissenyats per soportar càrregues mecàniques oferint alta relació resistència pes, resistència a la corrosió mitjançant els mètodes de fabricació RTM, termocompressió, sobreinjecció, infusió assistida per buit i pultrusió.
Equipaments
Sectors representatius
Contacte

Enric Fontcaba
Director de la Unitat de Materials Plàstics i Composites
Enginyer de Telecomunicacions per la Universitat Politècnica de Catalunya i Diplomat en Ciències Empresarials per la Universitat Oberta de Catalunya. La seva formació es completa amb un Doctorat en Arquitectura de Computadors per la Universitat Politècnica de Catalunya, amb una tesi sobre mètodes numèrics d’optimització en plataformes massivament paral·leles per al disseny de superfícies òptiques complexes.
Des de 2016, dirigeix la unitat tecnològica de Polymer & Composite Processes (PCP) d’Eurecat, on estableix les línies de recerca en materials sostenibles, reciclatge i processos avançats de transformació. A més, està involucrat en el desenvolupament de la tecnologia Plastrònica des de 2017, participant en projectes de disseny, industrialització i prototipatge.
- Tel. +34 619 11 21 89
- enric.fontdecaba@eurecat.org
Projectes destacats

Plataforma industrial per desenvolupar la propera generació de compostos de base biològica (BioC) multifuncionals, sostenibles i reciclables

Síntesi de polímers biobasats i biodegradables usant monòmers de bioresidus renovables mitjançant biocatàlisi i química verda per contribuir a la bioeconomia circular europea.

Aliança de grafè per a materials multifuncionals sostenibles per afrontar els reptes ambientals.

Desenvolupament de nous materials i processos de fabricació per a una producció d’alt volum de dispositius electrònics i orgànics de gran format (OLAE).
Multimèdia
Procés de termoformat en materials compostos amb matriu de vitrimer
Els materials vitrimer són un tipus de polímers amb el comportament mecànic d’un termoestable i amb una processabilitat similar a la d’un termoplàstic a alta temperatura. Gràcies a les seves característiques viscoelàstiques a alta temperatura, els materials vitrimer poden sotmetre’s a un procés de termoformat.
Procés de reciclatge en materials compostos amb matriu de vitrimer
Els materials vitrimer són un tipus de polímer amb el comportament mecànic d’un termoestable, però es poden degradar químicament de manera similar als termoplàstics, deixant la fibra de carboni inalterada i preparada per a un altre ús.
Clients









Notícies
Eurecat anticipa en el Foro Transfiere noves tecnologies patentades per a nutrició saludable, sostenibilitat industrial i nous materials
El centre tecnològic Eurecat ha anticipat en el Foro Transfiere, solucions i tecnologies patentades que donen resposta a reptes [...]
Eurecat patenta uns nous materials vitrímers d’origen cent per cent natural per a l’automoció, la construcció i els béns d’equip
El centre tecnològic Eurecat ha patentat unes noves matrius vitrimèriques d'origen cent per cent natural per a materials composts [...]
Eurecat crea un plàstic biodegradable d’origen natural per a la fabricació de tèxtils
El centre tecnològic Eurecat ha creat una formulació innovadora d'àcid polilàctic, un plàstic biodegradable d'origen natural conegut com a [...]
Presenten innovacions amb materials compòsits per a la transició energètica de l’automoció i l’aeronàutica
El centre tecnològic Eurecat ha mostrat a la fira JEC World, a París, innovacions per a la fabricació sostenible [...]
Exploren el reciclatge avançat de materials plàstics per a la fabricació de nous productes
El centre tecnològic Eurecat presenta a Expoquimia noves tecnologies de reciclatge avançat de materials plàstics que permeten la seva [...]
Eurecat desenvolupa el potencial de la compositrònica per a grans estructures lleugeres i funcionals
El centre tecnològic Eurecat mostra aquesta setmana a la fira JEC World, l'esdeveniment de referència en l'àmbit dels compòsits [...]

















